ضرورت ارتقاء کیفیت خدمات اداری با سامانه فواد
سپیدارآنلاین: گروه اجتماعی
رییس مرکز بازرسی، نظارت بر خدمات عمومی و فوریتهای اداری سازمان اداری و استخدامی کشور از ضعف شدید پاسخگویی تلفنهای گویا، وبسایتهای اداری و سردرگمی مردم در دریافت خدمات گلایه کرد و گفت: در سامانه فواد صرفاً شکایات مرتبط با نحوه خدمترسانی ثبت و پیگیری میشود و مسائلی همچون فساد، رانت یا درخواستهای مالی به دلیل زمانبر بودن و نیاز به جمع آوری مدارک و مستندات از حوزه این سامانه خارج است.
دکتر کامل داودی رئیس مرکز بازرسی، نظارت بر خدمات عمومی و فوریتهای اداری سازمان اداری استخدامی کشور، با بیان اینکه هدف از این سامانه ایجاد ساختار جدید یا تحمیل وظیفه اضافی به دستگاهها نیست، گفت: «فواد» تنها نقش یادآوری و نظارت بر وظایف ذاتی دستگاههای ارائهدهنده خدمات عمومی را دارد تا این خدمات با کیفیت مناسبتری به شهروندان ارائه شود.
وی روز گذشته در نشستی با مدیران دستگاههای اجرایی استان، با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ تا ۸۵ درصد شکایات مردمی در کشور مربوط به نحوه ارائه خدمات اداری است، اظهار کرد: مردم ممکن است خدمت مورد نظر خود را دریافت کرده باشند، اما به دلیل طی مسیر سخت و پر از رفتوآمد، طعم شیرینی آن از بین میرود و همین مسئله موجب نارضایتی عمومی میشود.داوودی با بیان اینکه در سامانه «فواد» تمرکز اصلی بر شکل، کیفیت و نحوه ارائه خدمات است، گفت: برای مثال اگر کارمند پشت میز نباشد و جانشین مشخصی برای او تعریف نشده باشد، این مسئله بهعنوان نقص در خدمترسانی ثبت میشود. حتی در برخی استانها مانند قزوین، تذکرات جدی به مدیران دستگاهها بابت این موضوع داده شده است.رئیس مرکز بازرسی، نظارت بر خدمات عمومی و فوریتهای اداری سازمان اداری استخدامی کشور همچنین از ضعف شدید پاسخگویی تلفنهای گویا، وبسایتهای اداری و سردرگمی مردم در دریافت خدمات گلایه کرد و گفت: نظام اداری ما نزدیک به یک قرن بدون نظارت مؤثر فعالیت کرده و امروز بخش زیادی از ناکارآمدیها ناشی از همین خلأ پاسخگویی است.به گفته داودی، سامانه فواد در استان البرز در بازه اخیر ۴۱۵ شکایت مردمی در خصوص کیفیت خدمات بررسی و پیگیری شده و گزارشهای نهایی آنها به دستگاههای مربوطه ارسال شده است. وی تأکید کرد: در سامانه فواد صرفاً شکایات مرتبط با نحوه خدمترسانی ثبت و پیگیری میشود.
در پایان این نشست، محمد رضا جهانشاهلو، معاون اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل استانداری البرز با تأکید بر اهمیت اطلاعرسانی عمومی درباره سامانه «فواد» گفت: «رسانهها بهویژه روابط عمومی دستگاههای اجرایی باید در معرفی این سامانه به شهروندان فعالتر عمل کنند. تا زمانی که مردم از وجود این ابزار نظارتی مطلع نباشند، نمیتوان انتظار داشت که مشکلات اداری بهصورت ریشهای حل شود.جهانشاهلو افزود: کارکرد این سامانه تنها زمانی مؤثر خواهد بود که شهروندان آگاهانه از آن استفاده کرده و مدیران نیز پاسخگویی به شکایات را بهعنوان بخشی از وظیفه ذاتی خود بپذیرند.