26 خرداد 1392
شماره خبر: 27038

51 درصد تماس های تلفنی با اورژانس البرز مزاحمت تلفنی است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

51 درصد تماس های تلفنی با اورژانس البرز مزاحمت تلفنی است


سپیدار آنلاین: معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان البرز گفت: 51 درصد تماس های تلفنی با اورژانس البرز مزاحمت تلفنی است.
آرش رحمتی با اشاره به برنامه گسترده اورژانس البرز برای کاهش زمان رسیدن بر سر بالین بیماران و مجروحان تصریح کرد: متاسفانه مزاحمان ۱۱۵ همچنان از تهدیدکنندگان اصلی سلامت از حیث تاخیر در رسیدن آمبولانس بر بالین نیازمندان اصلی هستند. وی با اشاره به آمار مزاحمان اورژانس افزود: متاسفانه مزاحمان تلفنی اورژانس با ایجاد مزاحمت روند خدمات رسانی بهتر به نیازمندان واقعی را مختل می‌کنند. به گفته رحمتی از اول فروردین ماه تا اول اسفند ماه سال ۹۱، تعداد یک میلیون و 150 تماس با اورژانس برقرار شده که بیش از 51 درصد آن مزاحمت تلفنی بوده است. رحمتی افزود: مزاحمان اورژانس شامل چند دسته می‌شوند: دسته اول از مزاحمان پس از تماس سریعاً تلفن را قطع می‌کنند. دسته دوم پس از تماس با صحبت‌های غیر مرتبط خط تلفن را اشغال می‌کنند و دسته دیگر سئوال‌های غیر مرتبط دارند که نشان از عدم دقت در شماره گیری می‌باشد. اما دسته دیگر که بسیار خطرناک بوده و از طایفه گروه خطرناک مزاحمین هستند، آن دسته‌ای هستند که پس از تماس با ۱۱۵ و ارائه شرح حال دروغ، آمبولانس را از پایگاه جدا کرده و به محل و آدرس کاذب اعزام می‌کنند. معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان البرز ضمن تاکید بر خطرناک بودن این گروه در این رابطه اظهار کرد: در این گروه خارج شدن یک آمبولانس و اعزام پرسنل از پایگاه بسیار زجر آور و پرملال است زیرا باعث می‌شود همکاران از پایگاه دور‌تر و مطمئنا زمانی طولانی‌تر به محل حادثه‌ای برسند که در آن نیازمندی واقعی به کمک احتیاج دارد. رحمتی تصریح کرد: این موضوع هم تبعات جبران ناپذیری برای بیمار و مصدوم خواهد داشت و هم به دلیل عدم اطلاع شهروندان اعتراض و نارضایتی آنان را در بر خواهد داشت. وی با اعلام اینکه گروه سنی مزاحمان را بیشتر جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند گفت: از خانواده‌ها و اولیای مدارس انتظار می‌رود نسبت به آگاه ساختن فرزندان در این مورد بسیار حساس باشند و نقش پررنگ تری را در این زمینه ایفا کنند. معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان البرز همچنین خواستار برخورد قانونی و جدی مسئولان قضائی، انتظامی و مخابرات با این مزاحمان شد. رحمتی تصریح کرد: خط‌های اعتباری از جمله گروه اصلی مزاحمت‌های اورژانس هستند که در این راستا نیز دستگاه‌ها و شرکت‌های مرتبط باید تدابیر ویژه‌ای بیاندیشند. بیکاری، بی‌برنامگی برای زمان فراغت و عدم تربیت صحیح نیز از دیگر عواملی است که می‌تواند در این زمینه موثر باشد، اما نکته قابل تامل اینجاست که چه خوب بود قبل از انجام هر کاری به عواقب آن بیاندیشیم و‌‌‌‌ همان گونه که پیشوایانمان فرموده‌اند آنچه ار برای خود می‌پسندیدم برای دیگران نیز بپسندیم.
افزایش 17 درصدی تماس های تلفنی با اورژانس البرز
معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان البرز با اشاره به اینکه تماس های تلفنی با اورژانس استان در سال 91 در مقایسه با سال 90 حدوداً 17 درصد افزایش داشته است، اضافه کرد: سال 90 تماس های تلفنی با اورژانس زیر یک میلیون تماس بوده است ولی این رقم در سال 91 به یک میلیون و 150 تماس رسید. هم اکنون دستگاه‌های خدمت رسان از جمله آتش نشانی، اورژانس و فوریت‌های پزشکی با مشکلات مختلف از جمله ترافیک، نبود امکانات و تجهیزات کافی و... مواجه هستند معضل و ناهنجاری مانند مزاحمت تلفنی انرژی و سرعت العمل این دستگاه ها را کاهش می دهد و دود این اشتباه به چشم خودمان خواهد رفت به دلیل اینکه هر یک دقیقه تاخیر در رسیدن این اورژانس و آتش نشانی ممکن به قیمت جان یک انسان تمام شود. معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی البرز گفت: با مساعدت مسئولان و افزایش اعتبارات و راه اندازی و ساخت پایگاههای جدید در نقاط شهری زمان رسیدن بر بالین بیماران به استاندارد نزدیک شود. رحمتی افزود: افزایش مزاحمهای تلفنی از 34 درصد در سال 90 به 51 در در سال 91 موجب اخلال در امداد رسانی بهموقع به بیماران و نارضایتی مردم شده که باید با همکاری رسانه های جمعی و فرهنگ سازی با آن مقابله کرد. معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی البرز اظهار داشت: برای آشنایی مسئولان استانی با فعالیتهای اورژانس، گزارش حوادث ویژه و آمار هفتگی و ماهیانه عملکرد از طریق سامانه اس ام اس مرکز اورژانس برای مقامات عالی استان ارسال می شود. رحمتی گفت: برای پیشگیری از مزاحمتهای تلفنی و فرهنگسازی در سطح استان برنامه های مدونی توسط کارشناسان اورژانس طراحی شده که براساس جداول تعین شده از طریق رادیو و خبرگزاری

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود