30 شهریور 1394
شماره خبر: 149542

پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری دارای بنیادهای حامی می شوند

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

 پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری دارای بنیادهای حامی می شوند


معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم و تحقیقات فناوری گفت که تا پایان سال جاری همه پژوهشگاه ها، دانشگاه ها، موسسات پژوهشی و پارک های علم و فناوری دارای بنیادهای حامی خواهند شد.
محمدحسین امید در آیین افتتاح خوابگاه دانشجویی پژوهشگاه مواد وانرژی مستقر در مشکین دشت شهرستان فردیس افزود: امسال قرار است برای بازسازی تشکیلات پژوهشی کشور موسسات پژوهشی، پزوشگاه ها و پارک های علم فناوری، آزمایشگاه ها و کارگاه ها سرمایه گذاری صورت گیرد. امید افزود: در این زمینه دو مسیر را دنبال می کنیم. یک مسیر از طریق فایناس است که با یکی از کشورهایی که در گذشته نیز همکاری های داشته، کارمقدماتی انجام شده است و مسیر دیگر تقاضای وام از صندوق توسعه ملی است تا بتوانیم مجموعه موسسات پزوهشی را کمک کنیم.
وی بیان کرد: فقط موسسات پژوهشی زیر نظر وزارت علوم مطرح نیستند بلکه تمام موسسات پزوهشی،دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در این طرح قرار دارند و وقتی پیشرفت دقیق تر شد اطلاعات بیشتر در اختیار قرار می دهیم. وی افزود: یکی دیگر از راه هایی که برای کمک به موسسات پژوهشی و پژوهشگاه ها دنبال می کنیم این است که از مردم کمک بگیریم. مردم همیشه بهترین کمک حال دولت در همه زمینه ها بوده اند، به ویژه اکنون که دولت وضعیت مالی خوبی نداشته و منابع محدودی دارد، تحریم ها در این سال ها بوده و کاهش درآمدهای دولت باعث شده نخستین لطمه به پژوهش در کشور وارد شود. وی اظهار داشت: مراکز پژوهشی سال ها نتوانسته اند خود را به روز کنند، بسیاری از دستگاه های ما قدیمی بوده و راندمان پایینی دارند که باید با کمک خیرین بتوانیم در تکمیل این زیرساخت ها و آزمایشگاه ها اقدامات لازم را انجام دهیم. امید با تاکید بر اینکه بنیادهای حامی علم وفناوری تاسیس شده و مجوز از وزرات کشور اخذ شده است، گفت: این بنیادها مردم نهاد هستند. خیرین دور هم جمع می شوند وحمایت از یک مجموعه خاصی که مورد علاقه خودشان است را به عهده می گیرند. وی افزود: بنیاد حامیان پژوهشگاه مواد انرژی جمعی از خیرین می توانند باشند که علاقمند به کمک به این پژوهشگاه باشند که هیئت امناء و هیئت مدیره ای خواهند داشت و مدیرعاملی که بیاید و نیازهای پژوهشگاه ها را احصا کند. امید گفت: یکی از مشکلاتی که ما در گذشته داشتیم جلب اعتماد خیرین برای کار خیری که می خواهد انجام بدهند، بود. چون این افراد از معتمدین هستند دانشگاه ها و موسسات پژوهشی به آنها اعتماد دارند می توانند به خیرین اعتماد خاطر بدهند تا سرمایه گذاری کنند و این اقدام باعث تولید ثروت و رفاه مردم و آسایش دانشجویان کشور می شود. معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم و تحقیقات فناوری گفت: این اتفاق دوسال است که آغاز شده، بیش از نیمی از دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و پارک های علم و فناوری بنیادشان شکل گرفته و بقیه هم تا پایان سال شکل می گیرد. امید افزود: بیش از صدهزار مترمربع پروژه توسط خیرین در حال احداث است. خیرین ما از همه اقشار هستند که نمونه آن را در پژوهشگاه مواد وانرژی شاهد هستیم، استادان وکارکنان پول گذاشتند برای دانشجویان خوابگاه ساختند و این کار بسیار ارزشمندی است. وی اظهار داشت: به زودی با توافقی که با سازمان اوقاف داریم مقدمات آن را فراهم می کنیم تا اوراق وقف رای مجموعه آموزش عالی صادر کنیم، خیرینی که می خواهند در یک کار خیر مشارکت داشته باشند اما توان مالی ندارند، می توانند در این طرح مشارکت کنند. وی یادآور شد: در قوانین برای تشویق خیرین امتیازات خوبی تدارک دیده شده است، از جمله خیرینی که سرمایه خود را صرف کارخیر در دانشگاه ها، موسسات پژوهشی و پژوهشگاه ها می کنند از مالیات معاف هستند. وی ادامه داد: کمک دیگری که دولت می کند این است که خیرین اگر پروژه هایی را که شروع می کنند آن را به 50 درصد پیشرفت فیزیکی برسانند، 50 درصد دیگر را دولت کمک می کند. کمک دیگر این است که خیرین میی توانند پروژه هایی که نیمه کاره است و دولت از قبل ساخته و الان روی زمین مانده را تکمیل کرده و به نام خودشان نام گذاری کنند و با نیات خود به بهره برداری برسانند. امید گفت: حتی در بودجه سال 94 پیش بینی شده است که خیرین بتوانند از بانک ها وام بگیرند و اصل وام را خود پرداخت کنند و تمام سود و کارمزد را دولت پرداخت کنند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود