رسيدگي به تخلفات 54 شركت حمل و نقلي برون شهری در استان البرز
سپیدارآنلاین: گروه اجتماعی
به منظور نظارت بر اجراي دقيق قوانين و مقررات حمل و نقل برون شهری، در جلسات كميسيون هاي رسیدگی به تخلفات بخش حمل ونقل جاده ای، موضوع مواد 12 و 11 استان البرز، طی سال 93 به تخلفات 54 شركت و موسسه حمل و نقلي رسيدگي، تصمیمات لازم اتخاذ و احكام مربوطه صادر شد.
قاسم باقری، مدیر کل با اعلام این خبر، افزود: در طی سال گذشته، 3 جلسه کمیسیون ماده 12 استانی برگزار و طی آن به تخلفات 39 شركت حمل و نقلي مستقر در استان البرز، مشتمل بر 19 شركت حمل و نقل داخلی كالا و 20 شركت حمل و نقل مسافر رسيدگي شد. وی با بیان اینکه، پرونده 15 شرکت حمل و نقل مربوط به سایر استان ها نیز مورد بررسی قرارگرفت، افزود:درخصوص 22 شرکت آرای قطعی صادر، پرونده 17 شرکت با توجه به تکرار تخلفات و صلاحیت رسیدگی به کمیسیون ستادی ارجاع و تعداد 15 شرکت حمل ونقل مستقر و مربوط به سایر استان ها نیز جهت رسیدگی و صدور رای به استان مربوطه ارسال شذ. مدیركل حمل و نقل و پايانه هاي استان البرز، درخصوص آراي صادره در اين جلسات گفت: با توجه به میزان صلاحیت های تفویضی به استان، در مجموع 17 مورد تذکر کتبی با درج در پرونده، یک مورد تعلیق تعقیب و 4 مورد برائت برای شرکت ها صادر شد. وی افزود: عمده تخلفات شركتهاي حمل و نقل مسافر شامل، تاخیر درحرکت و اعزام اتوبوس، جذب مسافر از روش های غیر متعارف، صدور صورت وضعیت برای راننده فاقد مدارک معتبر و عدم مطابقت صورت وضعیت با نام مسافران، بوده است، که در جلسات کمیسیون به آنها رسیدگی و احکام مربوطه صادر شده است. باقری در خصوص تخلفات انجام شده در بخش حمل ونقل کالا نیز گفت: صدور بارنامه برای وسیله نقلیه فاقد کارت معاینه فنی و وسایل ایمنی، عدم رعایت ضوابط حمل محمولات ترافیکی از جمله تخلفات انجام شده از سوی شرکت های حمل ونقل کالا بوده است. وی همچنین در خصوص رسیدگی به تخلفات رانندگان بخش حمل و نقل عمومی نیز، گفت: با توجه به حساسیت کار رانندگان و لزوم نظارت بر عملکرد آن ها در طی سال گذشته پرونده 558 راننده متخلف بررسی و در جلسات کمیسیون ماده 11 آرائی شامل 229 مورد تذکر یا توبیخ کتبی، 20 مورد محرومیت تعلیقی از رانندگی از یک ماه تا سه ماه ، 9 مورد محرومیت قطعی از رانندگی از یک ماه تا سه ماه و 4 مورد برائت صادر شد. همچنین تعداد 226 مورد تخلفات مروبط به رانندگان سایر استان ها جهت رسیدگی و صدور رای به سایر استان ها ارسال شد. باقری عمده تخلفات رانندگان را شامل جمل بار بدون بارنامه و عدم رعایت مقررات مربوط به حمل محموله های ترافیکی مانند عدم مهار مناسب بار یا عدم ثبت ساعت ذکر کرد. مدیرکل حمل ونقل و پایانه های استان البرز افزود: تعداد پرونده های رسیدگی شده در سال 93 نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش چشمگیری داشته است که این امر نشان دهنده عزم راسخ در برخورد قاطع با تخلفات و الزام به رعایت رعایت قوانین و مقررات از سوی شرکت های حمل ونقلی و رانندگان شاغل در بخش حمل ونقل عمومی است . شایان ذکر است که تخلفات مربوط به شرکت ها و موسسات حمل ونقلی در کمیسیون ماده 12 آئین نامه اجرائی تبصره (1) ماده (31) قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جرایم رانندگی صورت گرفته و تخلفات مربوط به رانندگان شاغل در بخش حمل ونقل عمومی در کمیسیون ماده 11 دستوالعمل نحوه صدور، تمدید، تعویض و المثنی برگ فعالیت رانندگان حرفه ای بخش حمل ونقل جاده ای با حضور نماینده صنف مربوطه، مسئول حقوقی و مدیر کل بررسی و احکام مربوطه صادر می شود.