Logo

صفحه اصلي > اقتصادی > تولیدکنندگان روغن، پیش از نوروز و ماه رمضان به دنبال چه هستند؟

تولیدکنندگان روغن، پیش از نوروز و ماه رمضان به دنبال چه هستند؟


دیروز, 10:02. نويسنده: monshi


رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران کرج اظهار کرد: کارخانجات تولید روغن خوراکی اخیراً قیمت محصولات خود را 15 درصد افزایش دادند اما با این وجود همچنان سفارش‌های واحدهای صنفی برای توزیع در بازار را تأمین نمی‌کنند.اگر کارخانجات به همین منوال جلو بروند، شاهد ورود دلالان و نابسامانی بازار خواهیم بود و این زنگ خطری برای مسئولین است.
علی عیوضی اظهار کرد: در حال حاضر موضوع اصلی در مورد سبد کالای خانوار، تامین روغن، برنج ‌و دیگر اقلام‌ مورد نیاز مردم است. با وجود اینکه قیمت روغن خوراکی تا ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده، اما از سوی دیگر عرضه روغن خوراکی توسط شرکت‌های تولیدی کاهش داشته ‌است.وی افزود: همچنین کارخانه و شرکت‌های تولید و توزیع روغن خوراکی سفارش‌های روغن سوپرمارکت‌ها را به طور کامل تحویل نمی‌دهند و به دنبال این روند عرضه روغن پنج کیلویی جامد هم کم شده است.عیوضی در ادامه بیان کرد: به دلیل پیچیدگی مسائل تولید و بازار اقلام خوراکی اصلی، علت مشخصی برای این تغییرات عنوان نشده و در جریان مسائل تولید کنندگان روغن خوراکی نیستیم.رئیس اتحادیه سوپرمارکت داران کرج در ادامه اظهار کرد: بهای روغن در بازار بستگی به برند تولید کننده دارد و از آنجایی که شرکت‌های متنوعی در زمینه تولید روغن خوراکی در حال فعالیت هستند، روغن با قیمت‌های متفاوتی و بسته به نوع آن به بازار عرضه می‌شود.عیوضی با بیان اینکه روغن یکی از مواد غذایی پرمصرف خانوار محسوب می‌شود، یادآور شد: با توجه به اینکه ایام پایانی سال و شروع ماه مبارک رمضان را در پیش رو داریم، معتقدم باید تولید و عرضه روغن‌های خوراکی بیشتر شود تا سوپرمارکت‌داران هم بتوانند سفارش‌های خود را تحویل گرفته و در اختیار مردم قرار دهند.وی افزود: با در نظر گرفتن اینکه نیاز مردم به روغن‌های خوراکی و سایر اقلام اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، بنابراین اگر کارخانجات تولید کننده به همین منوال جلو بروند، شاهد ورود دلالان و نابسامانی بازار خواهیم بود و این زنگ خطری برای مسئولین است. بنابراین باید تصمیمی در مورد افزایش تولید کارخانجات روغن خوراکی صورت بگیرد تا روغن در فروشگاه‌ها اشباع شده و شهروندان به خاطر پایان سال به مشکل برنخورد.عیوضی درمورد عرضه برنج دولتی بیان کرد: چند ماه است که سهمیه برنج تنظیم بازار به اتحادیه ما داده نشده است و ما نتوانستیم آن را به مردم عرضه کنیم. متاسفانه با توجه به کمبود برنج دولتی در بازار، قیمت برنج داخلی افزایش نجومی داشته و باعث شده هم مردم و هم کسبه سردرگم شوند.رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران کرج گفت: برنج یکی دیگر از اقلام ثابت و ضروری سبد خانوار است. اگر مثل سال‌های قبل متولیان امر سهمیه‌ای را به سوپرمارکت داران اختصاص دهند تا به مردم عرضه کنیم، قیمت‌ها شکسته خواهد شد.وی در مورد قیمت برنج داخلی گفت: در حال حاضر برنج داخلی درجه یک و ممتاز کیلویی ۱۲۰ تا ۱۷۰ هزار تومان قیمت گذاری می‌شود و این یک هشدار برای بازار آخر سال است. اگر برنج دولتی، چه هندی و چه تایلندی وپاکستانی عرضه نشود، مردمی که قدرت خرید برنج داخلی را ندارند و به ندرت برنج داخلی استفاده می‌کنند، دچار مشکل خواند شد.وی گفت: افزایش قیمت‌ها از مبدأ و مربوط به تولید کننده است و کسبه و سوپرمارکت‌داران در این پروسه اصلا دخالتی ندارند.عیوضی مطرح کرد: با توجه به رکود بازار و افزایش مالیات کسبه هم در شرایط سختی قرار دارند. البته سوپرمارکت داران چنین بحران‌هایی را پشت سر گذشته‌اند و چنانچه دولت سهمیه تنطیم بازار کالاهای اساسی بیشتری را به سوپرمارکت داران اختصاص دهد، این آمادگی را دارند که با تمام قدرت و توان این کالاها را با نظارت مستمرعرضه کنند، مشروط به اینکه سهمیه اختصاصی همواره شارژ شود.عیوضی ادامه داد: در حال حاضر توسط جهاد کشاورزی سهمیه مرغ تنظیم بازار به این صنف اختصاص داده شده و هیچگونه مشکلی برای عرضه مرغ منجمد نداریم و همه روزه واحدهای صنفی هر مقداری که نیاز باشد و بتوانند، مرغ را به شهروندان عرضه می‌کنند.وی بیان کرد: در حال حاضر مرغ تنظیم بازار به قیمت ۶۵ هزار و ۷۰۰ تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود و بازار اشباع شده است. این شرایط در مورد شکر هم صدق کرده و با توجه به سهمیه‌ای که جهاد کشاورزی اختصاص داده، در مورد توزیع و فروش آن مشکلی نداریم.رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران درباره قیمت چای گفت: اقلام خوراکی دیگری مثل چای هستند که افزایش قیمت داشته‌ است، به طوری که از مهر ماه گذشته تاکنون چای به عنوان یکی از اقلام پر مصرف خانوار ایرانی تا ۸۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.
وی تاکید کرد: این افزایش قیمت مربوط به کسبه نیست چون کسبه واسطه بین مردم، کارخانجات و توزیع هستند و قیمتی که مشخص می‌شود توسط شرکت فاکتور و سپس حاشیه سود مشخص شده و کالا به مردم عرضه می‌شود.
بازگشت