صفحه اصلي > اقتصادی > اختصاص سهمیه سوخت بیشتر برای کانتینرهای یخچال دارضرورت صادرات محصولات کشاورزی
اختصاص سهمیه سوخت بیشتر برای کانتینرهای یخچال دارضرورت صادرات محصولات کشاورزی5 دی 1396. نويسنده: monshi |
صادرکننده و تولید کننده محصولات کشاورزی البرزی گفت که یکی از معضلات اصلی برای صادرات محصولات کشاورزی کمبود سوخت دولتی و گران بودن سوخت آزاد برای کانتینرهای یخچال دار است. سید احمد میرجلیلی گفت: البرز یکی از نادرترین استان ها در کشور است که سبزی و صیفی را در تمام فصول دارد این در حالی است که در بعضی از استان ها همچون خوزستان که تولید خوبی در محصول سبزی و صیفی دارد ولی فقط در 5-4 ماه از سال می تواند این محصولات را تولید کند. وی افزود: محصولات کشاورزی استان البرز علاوه بر اینکه از لحاظ کمی در سطح کشور قابل قبول است از لحاظ کیفی نیز دارای بهترین کیفیت ها می باشد و دارای ماندگاری بیشتری است. وی یکی دیگر از مزایای این استان را در بحث صادرات کشاورزی تولیدکننده بودن صادرکنندگان دانست و اظهار داشت: به همین دلیل 25 نفر از تولیدکنندگان و صادرکنندگان البرز عضو فعال اتحادیه میوه و تره بار استان هستند. میرجلیلی که علاوه بر اینکه حدود 15 هکتار زمین کشاورزی داشته و انواع سبزی و صیفی را تولید می کند، دارای یک سردخانه با ظرفیت 40 هزار تن در منطقه محمدشهر کرج است که توانسته اشتغالزایی خوبی را در واحد خود ایجاد کند. میرجلیلی یکی از نکات قابل توجه در صادرات استان را این دانست که صادرکنندگان برای رفع مشکل حمل و نقل خودشان سرمایه گذاری کرده و کانتینر یخچال دار خریداری کرده اند به طوریکه خود این صادر کننده دارای 200 دستگاه کانتینر 40 فوت است. وی گفت: به دلیل قابلیت های استان البرز در صادرات، دیگر استان ها محصولات تولیدی خود را به این استان انتقال داده و یا صادرکنندگان البرزی محصولات آنان را خریداری کرده و از طریق این استان به دیگر کشورها همچون عراق، امارات متحده، بحرین، قطر حمل محصولات را به سوی گمرک بندرعباس انجام داده و از آنجا محصولات با کشتی به سوی این کشورها فرستاده می شود. این صادرکننده افزود: در صورتیکه برای ارسال محصولات با کمبود کانتینریخچال دار و کشنده ها روبرو شویم باید هزینه ی بالایی را برای کرایه این ماشین ها متحمل شویم. وی یکی از مشکلات در این حوزه را کمبود سوخت گازوییل این ماشین ها دانست و اظهار داشت: سهمیه دولتی برای این ماشین ها روزانه 300 لیتر به قیمت 300 تومان است که هر 100 کیلومتر 40 لیتر سوخت برای این ماشین ها مصرف می شود و تا گمرک بندرعباس که 1450 کیلومتر است باید 500 لیتر گازوییل مصرف شود. میرجلیلی ادامه داد: به این طریق برای اینکه بار زودتر به مقصد برسد یا راننده باید از سوخت آزاد به قیمت لیتری 600 تومان استفاده کند و یا اینکه پس از پایان سوخت دولتی شب را در بین راه برای استفاده مجدد از سوخت دولتی به سر ببرد تا بتواند روز بعد دوباره گازوییل به قیمت دولتی سوختگیری کند که به این طریق بار باید چند روز در راه بماند.وی با پیشنهاد اینکه بهتر است سوخت آزاد و دولتی را یک قیمت بینابین مصوب کنند، گفت: این در حالی است که کانتینر و کشنده هر کدام مخزن سوخت جدا داشته و جداگانه باید سوختگیری شوند زیرا کانتینربرای یخچال از سوخت استفاده می کند ولی سوخت دولتی را فقط به کشنده می دهند در حالیکه هر کدام سند جداگانه دارند. رفاقت و رقابت سالم در عرصه صادرات استان/پیش بینی افزایش صادرات در سال جاری میرجلیلی یکی از نکات مثبت در استان در عرصه صادرات را رفاقت و رقابت سالم در تولید و پیدا کردن بازار خارجی دانست و اظهار داشت: حتی بعضی از این تولیدکنندگان و صادرکنندگان در بعضی از کشورهای خارجی مرکز فروش برای دیگر کشورها را دارند. وی که عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز نیز می باشد، در ادامه با بیان اینکه سال گذشته بیش از 6200 کانتینر40 فوت از استان البرز که 98 درصد آن تولیدات استان بوده به خارج از کشور صادر شده، افزود: پیش بینی می شود این عدد تا پایان سال جاری به 7 هزار کانتینر برسد. این صادرکننده محصولات کشاورزی اضافه کرد که از این میزان صادرات، 350 کانتینر آن متعلق به خودش می باشد. گمرک البرز مجهز به بخش های لازم برای صادرات محصولات نیست میرجلیلی در ادامه یکی دیگر از مشکلات استان را نبود بخش های لازم مستقر در گمرک استان برای خروج محصولات صادراتی از این بخش دانست و اظهار داشت: در استان البرز فرایند دریافت مجوز صادرات خیلی طولانی بوده و کاغذبازی زیادی دارد به طوریکه جهاد کشاورزی استان قرنطینه حفظ نباتات را در گمرک مستقر نکرده علاوه بر این باید نمونه محصولات را به گیاهپزشکی هم ببریم که این روند شاید چند روز به طول بیانجامد که به از بین رفتن محصول می انجامد. وی ادامه داد: ولی در گمرک بندرعباس تمام بخش های مورد نیاز در گمرک مستقر بوده و تمام کارهای اداری طی 2 ساعت تمام می شود. صادرکننده البرزی یادآور شد که این در حالی است که صادرکنندگان باید مبلغی به عنوان دپوزیت (ودیعه) در اختیار کشور مورد نظر قرار دهند که اگر تاخیر در ورود به آن کشور داشته باشیم باید جریمه دیرکرد پرداخت کنیم که این روال با گمرک استان همخوانی ندارد. واگذاری تسهیلات کشاورزی به سختی صورت می گیرد میرجلیلی یکی دیگر از مشکلات در بخش کشاورزی را علیرغم اینکه از سوی دولت نیز کشاورزان را برای اجرای آن تشویق می کنند، واگذاری تسهیلات کشاورزی است به طوریکه کشاورز پس از اجرای طرح یا تسهیلات را با تاخیر دریافت می کند و یا اصلا موفق به دریافت آن نمی شود. وی یک نمونه از این طرح ها را اجرای روش های نوین آبیاری دانست و گفت: دریافت تسهیلات برای اجرای این طرح بسیار زمانبر است و در حالت خوب آن اگر رابطه داشته باشیم می توانیم پس از 6 ماه از اجرای طرح آن را دریافت کنیم در حالیکه در کشورهای دیگر برای اجرای اینگونه طرح ها و تسهیلات آن دولت خودش به سراغ افراد می آید تا آن ها را مجاب به اجرای طرح و دریافت تسهیلات کند. میرجلیلی با بیان اینکه بانک های عامل برای ارایه تسهیلات وثیقه های زیادی نیز از کشاورزی که سرمایه چندانی ندارد، می خواهند، افزود: اکنون که با بحران کم آبی مواجه شده ایم و سازمان آب نیز به جهاد کشاورزی توصیه کرده که وام های بلاعوض به کشاورزان برای اجرای این طرح ها بدهند ولی این بخش با مشکلات زیادی مواجه است. این تولیدکننده با بیان اینکه در استان البرز بیش از 3 هزار واحد صنعتی تولیدی مشغول فعالیت هستند، اظهار داشت: در صورتیکه هر کدام از این واحدهای صنعتی به دلیل مشکلاتی همچون بی آبی به تعطیلی کشانده شود مشکلات و معضلات زیادی در جامعه همچون فساد و فحشاء و اعتیاد را باعث می شود.وی در پایان گفت که فقیرترین قشر جامعه کشاورزان هستند زیرا علیرغم اینکه زمین و باغ دارند ولی باید هزینه ی زیادی بابت کارگر، آب، برق و بیمه پرداخت کنند که نسبت به سرمایه شان چیزی ندارند و تنها دلخوشی شان این است که ارزش افزوده دارند. بازگشت |