Logo

صفحه اصلي > اقتصادی > ایران رتبه دوم صادرات محصولات دامی را در منطقه دارد

ایران رتبه دوم صادرات محصولات دامی را در منطقه دارد


29 اردیبهشت 1395. نويسنده: monshi
ایران رتبه دوم صادرات محصولات دامی را در منطقه دارد


رئیس انجمن هلشتاین ایران گفت: ایران پس از ترکیه رتبه دوم صادرات محصولات دامی در منطقه را داشته و بازارهای صادراتی مناسبی از آن خود کرده است.
محمدرضا سنجابی در آئین افتتاح پنجمین همایش ملی هلشتاین ایران که در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور واقع در کرج برگزار شد، با اشاره به اینکه پرورش گاو شیری در ایران قدمتی بیش از 50 سال دارد، اظهار کرد: نژاد گاو شیری سال 39 وارد کشور شد که با توجه به اقداماتی انجام شده زمینه اصلاح نژاد، تغذیه و مدیریت فراهم شد. وی گفت: زمانی در بحث پرورش گاو مشکلات خاص خود را داشتیم و بازارهای ایران از پنیر دانمارکی و کره نیوزلندی انباشت شده بود ولی اکنون با تولید هشت میلیون و 800 هزار تن شیر نیز رتبه دوم پس از ترکیه داریم. وی با اشاره به مشکلات موجود در کارخانه های لبنی، افزود: کارخانه ها قیمت مصوب را نمی گیرند که باید در این حوزه تغییر استراتژی دهیم و متناسب با تغییرات منطقه تغییر کنیم. وی با بیان اینکه میانگین کشوری شیردهی روزانه این گاوها با وجود بیش از هشت میلیون و 800 هزار راس گاو در کشور 32 کیلوگرم است، تاکید کرد: حداقل یک میلیون راس از این تعداد هلشتاین است. سنجابی با اشاره به اینکه حدود چهار میلیون از این تعداد، گاوهای دورگه هستند، تصریح کرد: تطابق پذیری این گاوها در ایران بسیار بالا است اکنون دوره واردات کَره از نیوزلند، پنیر از دانمارک و شیر خشک به کشور گذشته در حال حاضر در جایگاهی قرار گرفته ایم که با مازاد تولید مواجه هستیم. سنجابی با ابراز تاسف از کاهش مصرف شیر و لبنیات در کشور بر فرهنگ سازی استفاده از محصولات دامی تاکید کرد و گفت: وی با ابراز تاسف از اینکه در حوزه صادرات محصولات دامی حمایت مناسبی انجام نمی شود، گفت: باید تلاش کنیم مانند کشورهای اروپایی به صادرات و محصولات دامی سوبسیتت تعلق گیرد تا قیمت تمام شده برای تولیدکننده کاهش یافته و صرفه اقتصادی داشته باشد. رئیس انجمن هلشتاین ایران با بیان اینکه در حال حاضر با چالش های زیادی مواجه هستیم کارخانه با قیمت موجود محصول را خریداری نمی کند و قیمت مصوب به گاودار پرداخت نمی شود، افزود: اختلاف قیمت 250 تومانی باید توسط مسئولان مدیریت شود. وی با تاکید بر اینکه برای به وجود آمدن صنعت گاو شیری سرمایه های عظیمی صرف شده و بیشترین اشتغال و درآمدزایی در این بخش وجود دارد، گفت: رسیدن به جایگاه خودکفایی در این عرصه باید منجر به حفظ این ظرفیت ها شود. سنجابی تاکید کرد: باید آخرین دستاوردهای علمی، تغذیه، ژنتیک، اصلاح نژاد، مدیریت و تاسیسات در اختیار قرار گیرد و مسائل و مشکلات با مسئولان امر در میان گذاشته شود تا با حفظ این ارتباطات، معضلات رفع شود. وی در خصوص ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: توانمندی ها در بخش پرورش گاو باید به نمایش گذاشته شود تا این ظرفیت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد استفاده قرار گیرد. رئیس انجمن هلشتاین ایران در پایان با اشاره به بحث بیمه در این حوزه، گفت: بحث امنیت شغلی و اشتغال، بخش مهمی در تداوم کار محسوب می شود و اگر ریسک پذیری پرورش دام کاهش یابد، می توانیم تعاملات خوبی در این حوزه با بیمه داشته باشیم.
بازگشت