Logo

صفحه اصلي > اقتصادی > افزایش کیفیت محصولات سایپا با پروژه x100

افزایش کیفیت محصولات سایپا با پروژه x100


22 آبان 1393. نويسنده: monshi
افزایش کیفیت محصولات سایپا با پروژه x100


دومین جلسه از سلسله نشست های تخصصی صنعت خودرو با موضوع نقد تنوع و کیفیت محصولات صنعت خودرو کشور در سالن همایش سازمان مدیریت صنعتی با حضور منتقدین، صاحب نظران، مدیران صنعتی، مدیران خودروسازی و قطعه سازان صنعت خودرو کشور برگزار شد.
در این همایش غلامرضا محمدی-مدیر آدیت و ارزیابی شرکت سایپا با اشاره به نقش اساسی و مهم سهامداران و ذی نفعان در یک بنگاه اقتصادی گفت: با توجه به اهمیت حضور و نقش ذی نفعان در یک بنگاه اقتصادی در گروه سایپا نیز به این مهم توجه خاصی شد و تمامی ذی نفعان در 4 گروه، جامعه-مشتریان-دولت-سهامداران تقسیم بندی شد که برای گروه جامعه سه آیتم حفظ محیط زیست،کاهش آلایندگی و مدیریت بهینه سوخت خودروهای مد نظرقرار گرفته است. برای گروه مشتریان نیز تولید محصول با کیفیت، خدمات پس از فروش با کیفیت، قیمت مناسب و تنوع محصول مد نظر می باشد. در گروه دولت نیز نگاه ارتقاء محصولات در راستای انطباق با استانداردهای 51 گانه دنبال می شوند و در گروه سهامداران نیز با نگاه انتفاعی به هزینه کمتر و سود بیشتر دقت می شود. وی برنامه های ارتقاء سطح کیفی محصولات را در 5 آیتم دسته بندی کرد و گفت: گروه خودرو سازی سایپا ارتقاء پلت فرم جهت انطباق سطح استانداردهای محصولات جاری با استانداردهای 51 گانه، انطباق محصولات با الزامات قانونی و ایمنی، ارتقاء کیفی محصولات سایپا جهت انطباق با استانداردهای زیست محیطی، ارتقا سطح کیفی محصولات جاری با نگاه کاهش مراجعات به نمایندگی و تامین رضایت مشتریان و ارایه برنامه طراحی و توسعه محصولات جدید جهت جایگزینی با محصولات قدیمی را برنامه ریزی کرده و با جدیت به دنبال رسیدن به این اهداف می باشد. محمدی در مورد شاخص های کیفیت که در حوزه خودرو سازی مورد توجه می باشد گفت: در شاخص کیفیت محصول IVA و در جدول موسسه بازرسی و کیفیت ایران در سال 82 عدد542 را در محصول پراید داشتیم و با اصلاحاتی که در این محصول انجام شده به عدد2/81 در سال 93 رسیدیم که نشان از برنامه ریزی دقیق در این حوزه است. علاوه بر این در شاخصCSI یا رضایت مشتری نیز از عدد 46 در سال 82 به 2/62 در سال 93 رسیدیم. این در حالی است که در این شاخص تغییرات بسیار اندک است و با اصلاحاتی که در پلت فرم X100 در سال 89 انجام شد این رشد صورت پذیرفت.
وی افزود: در شاخص C100 یا بازگشت خودرو به نمایندگی جهت تعمیر نیز از عدد 83 در شش ماهه اول سال90 به عدد 42 در سه ماهه اول سال 93 دست یافته ایم که نشان از دقت نظر و بهبود در فرآیند کیفی تولید می باشد. مدیر آدیت و ارزیابی شرکت سایپا افزایش کیفیت را با قیمت خودرو در ارتباط مستقیم دانست و گفت :در سال 74 با قیمتی معادل210 ماه حقوق حداقل دستمزد توان خرید پراید وجود داشت و این درحالی است که در سال 93 با پس انداز 26 ماه حقوق قابلیت خرید پراید وجود دارد و این یعنی به لحاظ قیمتی رشد نسبی وجود نداشته و از طرفی به لحاظ کیفی بر اساس موارد ذکر شده در بالا بسیار رشد کرده ولی نا رضایتی مشتریان بالا است که این نشانگر بالارفتن توقعات مشتریان است. وی نیازمندی مشتریان سایپا را در اضافه کردن آپشن های رفاهی و ایمنی همچون گیربکس اتوماتیک، کروزکنترل ، مولتی مدیا ، کنترل سفری و... دانست و گفت: بر همین اساس و طبق نقشه راه گروه سایپا تا سال 1404 ایجاد سبد متنوعی از محصولات در دست اقدام است و بر همین اساس ایجاد تدریجی پلتفرم های جدید از جمله پلتفرم x200 و خودروهای تیبا، تیبا2 و ساینا به جای محصولات گروه x100 در حال اجراست.
بازگشت