3 تیر 1394
شماره خبر: 144421

نشست هم اندیشی بانوان کارآفرین و بازرگان استان البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

نشست هم اندیشی بانوان کارآفرین و بازرگان استان البرز


بانوان کارآفرین و بازرگان استان البرز در نشستی که با حضور مدیر کل دفتر بانوان و خانواده استانداری البرز، نایب رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهرکرج، بانوان منتخب هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز، مشاوران امور زنان و خانواده برخی از دستگاههای اجرایی استان و جمعی از بانوان فعال اقتصادی برگزار شد،..
به بررسی روش های ارتقای سهم بانوان در توسعه اقتصادی و اجتماعی استان پرداختند. "بیتا بیات" نایب رییس اتاق بازرگانی البرز با تاکید بر ضرورت تقویت صنایع کوچک و متوسط با برنامه ریزی و آموزشهای لازم در دوران پسا تحریم افزود: در صورت لغو احتمالی تحریم ها، صنایع کوچک و متوسط به آموزش ها و کسب استاندارد های لازم نیاز دارند تا بتواند در بازار جهانی رقابت کنند. وی اظهار کرد: هم اکنون بخشی از صنایع کوچک و متوسط فاقد استانداردهای لازم هستند و در صورت حضور در بازارهای جهانی در صحنه رقابت بین المللی بسیار آسیب پذیر خواهد بود. بیات، بازار تجارت جهانی را بسیار پیچیده و تخصصی عنوان کرد و گفت: اتاق بازرگانی و دولت با همیاری و همکاری مشترک می توانند برای حضور پررنگ تولیدات قابل رقابت ایران در بازار جهانی برنامه ریزی کنند. وی خاطرنشان کرد: بازار رقابت ما هم اکنون در آسیای میانه و چند کشور دیگر منطقه خلاصه می شود که با لغو احتمالی تحریم ها محصولات ایرانی بایستی در سطح جهان آمادگی رقابت داشته باشند.
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی البرز تاکید کرد:کسب موفقیت در این زمینه نیاز به مشارکت فعال بخش خصوصی در جهت رفع مشکلات صنایع و افزایش کمی و کیفی تولیدات است.
رعایت حقوق بانوان در بستر کسب و کار
"بیتا بیات "همچنین بر توجه خاص ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی نسبت به رعایت حقوق بانوان در حوزه کسب و کار اشاره کرد و افزود: ایران با بهرمندی از احکام اسلامی نسبت به رعایت حقوق زنان و ایجاد فضای کسب و کار برای این قشر از جامعه نگاهی مطلوب و در خور توجه دارد. وی ادامه داد: به عنوان مثال در امریکا و کشورهای اروپایی اگر یک زن از مرخصی زایمان استفاده کند معلوم نیست بعد از برگشت از مرخصی در سمت خود ابقا شود در صورتی که در ایران این عدالت اسلامی و امنیت شغلی رعایت می شود.
نقش کلیدی زنان کارآفرین در توسعه اقتصادی کشورها
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی البرز در بخش دیگر اظهاراتش با اشاره به سفر اخیر خود در قالب یک هیات 10 نفره ازبانوان کارآفرین به آمریکا گفت: مشارکت زنان در فعالیت های اقتصادی و بهره گیری از توانمندی های علمی، فکری و تجارب زنان در توسعه پایدار اقتصادی نقش کلیدی دارند. به گفته وی، این دعوت از طرف موسسه غیر انتفاعی "ورلد لرنینگ" با معرفی و پیگیری اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران و تهران انجام شده و فعالیت این مجموعه آموزش در زمینه‌های جغرافیایی، فرهنگ، اقتصاد، اجتماع و توسعه روابط بین‌المللی اجتماعی است. بیات، بررسی نقش زنان در توسعه و شکوفایی صنعت و تجارت، بررسی روش های نوین توسعه کسب و کار کوچک و تاثیر آن در ارتقا جوامع کم درآمد را از برنامه های سفر این هیات به امریکا برشمرد. وی با اشاره به استقبال موسسه"ورلد لرنینگ" از زنان کارآفرین و بازرگان ایرانی که موفقیت شایان توجهی داشته اند خاطرنشان کرد: تعامل وتبادل تجربیات بین زنان کارآفرین دنیا می تواند در ارایه راهکارهای جدید در توسعه کسب و کارهای کوچک نقش مهمی ایفا کند. وی ، بازدید از مراکز فرهنگی، آموزشی، دانشگاهی و تجاری در راستای پیشرفت زنان و اقلیت‌های مقیم آمریکا از جمله سیاه‌پوستان را از جمله برنامه های تدارک دیده شده توسط این موسسه امریکایی عنوان کرد. همچنین بیات با اشاره به نقش مهم موسسات کارآفرین امریکا در توسعه کسب و کار در این کشور گفت: این موسسات با دعوت از کارآفرین های موفق و برگزاری دوره های کارآموزی برای افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار جدید و یا در این زمینه مشکل دارند تدارک دیده و به آنها مشاوره می دهد.
وی بازدید از دانشگاههای بزرگ مانند هاروارد، جورج واشنگتون و جورج تاون امریکا را از دیگر برنامه های این سفر دانست و افزود: در کلاس های این دانشگاه ها بسیاری از افرادی داوطلبانه صرفا جهت فراگیری تئوری مباحث مربوط به کسب و کار حاضر می شوند. وی ادامه داد: این موضوع باعث شده که علاوه بر دانشجویان افراد فوق راهکارهای مناسبی در جهت هدایت و تقویت فعالیت های تولیدی و کسب و کار داشته باشند. موسسه ورلد لرنینگ در بیش از 70 کشور جهان فعالیت داشته واز جمله فعالیت‌های این موسسه، آموزش‌های بین‌المللی در زمینه‌های جغرافیایی، فرهنگ، اقتصاد، اجتماع و توسعه روابط بین‌المللی اجتماعی است.
ضرورت تقویت جایگاه زنان در اقتصاد کشور
بیات در بخش دیگر اظهاراتش بیان کرد: زنان نیمی از جمعیت کشور را شامل می شوندو تقویت جایگاه آنان در مشارکت ، سرمایه گذاری و کارآفرینی در بخش های مختلف اقتصاد کشور بسیار حائز اهمیت می باشد. نایب رییس اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: زنان می توانند با انجام کار اقتصادی، هم سو و همراه مردان، برای رفع مشکلات اجتماعی و اقتصادی کشور گام بردارند.
وی با اشاره به نگاه ویژه دولت یازدهم به حضور فعال زنان در عرصه های مختلف اقتصادی بیان کرد: کمک به افزایش مشارکت زنان در زمینه های مختلف اقتصادی، تولیدی، صنعتی و کشاورزی از جمله سیاست های حمایتی دولت تدبیر و امید می باشد. وی تصریح کرد: با توجه به توانمندی های زنان در عرصه های مختلف اقتصادی ضروری است بانوان کشور در ایجاد تشکلهای خصوصی یاری شوند.
نقش زنان در توسعه پایدار کشور
"بی‌بی‌عصمت سرفرازی " مشاور استاندار و مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری البرز نیز در این نشست با اشاره به فضای حاکم کشور و توجه خاص دولت تدبیر و امید به مشارکت زنان در عرصه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور افزود: زنان بایستی توانایی خود را در این عرصه ارایه دهند. وی اظهار کرد: دولت تدبیر و امید بر این باور است که پیشرفت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نیازمند آرامش، آسایش و امنیت در جامعه است. وی خاطرنشان کرد: استعدادها و ظرفیت‌های زنان در عرصه‌های مختلف در بسیاری از موارد برای ما مشخص شده است لذا می‌توانیم با حمایت، نقش تاثیر گذاری در رشد آنان در عرصه کارآفرینی اشتغالزایی داشته باشیم. سرفرازی با اشاره به رویکرد دولت تدبیر و امید در تدوین برنامه ششم توسعه و نقش استانها خاطرنشان کرد: شورای راهبری تدوین برنامه ششم توسعه در استان البرز و کارگروه ها و زیر مجموعه آن از جمله کارگروه بانوان و خانواده از چند ماه قبل تشکیل شده است . وی ادامه داد: با جلسات متعدد توانسته ایم در حوزه مشارکت زنان و تحکیم خانواده هسته های کلیدی را با توجه به نقاط ضعف و قوت، تهدید ها و فرصت ها با بهرمندی از نظر کارشناسان و صاحب نظران در این حوزه تدوین نمایم. وی تاکید کرد: زمانی که ما موضوع حضور زنان و نقش آنها در توسعه همه جانبه را مطرح می کنیم صرفاً به بهره مندی زنان در نتایج توسعه چشم ندوخته ایم بلکه معتقدیم زنان باید در تمام مراحل فرآیند توسعه نقش تاثیرگذاری داشته باشند.
اجرای برنامه های آموزشی با هدف توانمند سازی بانوان ضروری است
"مهین بوالحسنی"نایب رییس کانون زنان بازرگان ایران نیز در این نشست گفت: با توجه به این مهم که بانوان کشور ثابت کرده اند می توانند در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی موفق باشند ضروری است برای آموزش های این قشر بسترسازی شود. وی خاطرنشان کرد: زنان توانمند زیادی در سطح جامعه به ویژه استان البرز وجود دارند که قدر آنها را نمی دانیم و باید بستر بیشتری برای گسترش فعالیت های آنها را فراهم سازیم. عضو هیات نمایندگان اتاق البرز تاکید کرد: با توجه به نگاه دولت یازدهم برای حضور بیشتر بانوان در عرصه های مختلف اقتصادی و سیاسی ایجاد عرصه ای که تساوی در نقش آفرینی زنان و مردان برقرار کند، بسیاری مشکلات را حل خواهد کرد. وی تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی را در جامعه حاکم کنیم، باید زن را به عنوان یک نیروی فعال و سازنده ببینیم.
حمایت از بانوان کارآفرین و نقش آن در اعتلای اقتصادی
"فرشته محمودی "عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز نیز در این نشست اظهار کرد: حمایت از بانوان کارآفرین نقش تاثیر گذاری در پیشبرد اهداف اقتصادی و خودکفایی جامعه خواهد داشت.
وی با اشاره به فضای حاکم در جامعه افزود: رفع هرگونه تبعیض برای زنان در عرصه های مختلف شغلی، اجتماعی و افزایش مشارکت آنان یکی از مهم ترین اهداف دولت یازدهم است. وی تاکید کرد: به منظور استفاده بهينه از تواناييهاي زنان و دستيابي به توسعه اقتصادي، بايد نقش كارآفريني زنان را در توسعه همه جانبه به ويژه توسعه اقتصادي تقويت کرد. وی خاطرنشان کرد: در اين راستا سياستهاي حمايتي مناسب در تقويت ويژگيهاي كار آفرينانه و روحيه كارآفريني در ميان زنان نقش مهمي ايفا مي كند. محمودی ادامه داد: امروزه در عرصه جهاني، زنان خلاق، نوآور و مبتكر به عنوان كار آفرينان، منشأ تحولات بزرگي در زمينه هاي صنعتي، توليدي و خدماتي هستند.
پیشرفت اقتصاد کشور در گرو حضور قابل رقابت در بازار جهانی
در ادامه "زهرا جلیل ثانی" یکی از فعالان اقتصادی بیان کرد: پیشرفت واقعی در تولید و اقتصاد کشور در صورت لغو احتمالی تحریم ها و در گرو ایجاد یک بازار قابل رقابت محصولات در بازار جهانی صادرات است. وی افزود: همانگونه که کشور چین طی 20 سال اخیر با وجود محدودیت های در تفکر سیاسی توانست بازار محصولات صادراتی را در جهان گسترش دهد ما نیز در صورت رفع مشکلات صنعت و تولید می توانیم کالاهای با کیفیت تولید و در بازارهای جهانی نفوذ و همچنین رقابت شایان توجهی داشته باشیم. جلیل ثانی همچنین ضرورت ارتقای سطح توانمندی های بانوان کار آفرین را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: بهره گیری از توانمندی ها و تجربیات بانوان در بازارهای داخلی و خارجی و همکاری با مراکز آموزشی و تشکل های فعال می تواند در بحث بازرگانی و تجارت توان بانوان را افزایش دهیم.
مشاغل سبز و سازگار با محیط زیست
"کتایون حجتی"مشاور امور بانوان و خانواده، محیط زیست استان البرز نیز در این نشست با ذکر این نکته که 56 درصد دانشجویان فارغ التحصیل در رشته محیط زیست را زنان شامل می شوند گفت: متاسفانه بسیاری از این بانوان با مشکل بیکاری مواجه هستند. وی پیشنهاد کرد: صنعت گران بانوان فارغ التحصیل در رشته های زیست محیطی را برای مشاغل سبز و سازگار با محیط زیست استخدام کنند. وی خاطرنشان کرد: زمان می تواند پیشرفت واقعی را در صورت لغو احتمالی تحریم ایجاد شود که در صادرات انواع محصولات مرغوب به بازار جهانی موفق عمل کنیم.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود